De kracht van verhalen vertellen is het best bewaarde geheim qua communicatiemiddel in het bedrijfsleven. Alle succesvolle ondernemers, CEO’s, managers en andere leidinggevenden snappen dat wanneer het goed wordt uitgevoerd, storytelling zal bijdragen tot meer redenen voor prospecten en klanten om te kopen of om zelfs een lange termijn ‘partnership’ aan te gaan. Contact maken op een emotioneel niveau met de doelgroep door middel van een verhaal te vertellen, kan de groei van omzet stimuleren. Maar hoe doe je dat dan? We begrijpen allemaal het concept, maar weten vaak niet wat het betekent en waar te beginnen.

De verhaalvormen
Wanneer het gaat om het vertellen van verhalen, zijn er drie soorten;

  • JOUW verhaal
  • EEN verhaal
  • HET verhaal

Als het gaat om het vertellen van JOUW verhalen, is het niet zo moeilijk. Gedurende je hele leven heb je een lijst samengesteld met persoonlijke ervaringen. Deze verhalen zijn uniek. En ze hoeven helemaal niet zakelijk gerelateerd te zijn, maar de geleerde lessen zijn wel mooi meegenomen.

Als het gaat om het vertellen van EEN verhaal, is het meestal een verhaal over iemand anders. Dit verhaal is geen persoonlijke ervaring, maar je hebt er wel wat van geleerd. Dit staat bekend als een geleend verhaal of getuigenis. Het verhaal van iemand anders heeft je geïnspireerd, en je kan deze ervaring delen met je klanten of doelgroep.

En dan heb je HET verhaal. Dit is het verhaal waar de meesten bekend mee zijn.
In tegenstelling tot de verhalen-soorten van hierboven, is HET verhaal het enige verhaal dat verband houdt met je persoonlijke merk of het bedrijf waar je werkt. Dit is het verhaal wat jou of het bedrijf heeft veranderd, en het heeft gebracht waar het bedrijf nu is of waar jij nu bent. Met HET verhaal weet jij de doelgroep aan je te binden, te inspireren en je te vertrouwen. Dit is ook het verhaal waar je verder op moet gaan bouwen.

https://www.youtube.com/watch?v=rifsM9WCwII


Emotie in je verhaal
Bij storytelling heeft iedereen het over emoties. Het is waar; een mooi verhaal blijft beter in het geheugen hangen dan een presentatie. Verhalen vertellen is natuurlijk niet nieuw, maar de steeds veranderende technologie zorgt er wel voor dat we steeds opnieuw moet nadenken over hoe onze boodschap overkomt. En of het nog wel de juiste snaar raakt. De taal van emotie is overal hetzelfde op de wereld, maak daar gebruik van.


Het stappenplan
Waar het om gaat in het bedrijfsleven is ons vermogen om een verhaal MET mensen te vertellen. Dit is een belangrijk onderdeel van je verhaal-opbouw.
Neem je doelgroep mee op reis en nodig ze uit om er een onderdeel van te worden en blijven. Wellicht helpen onderstaande vragen je al een eind op weg.

Hoe activeer, bind en inspireer je de doelgroep?

  1. Concept
    Wat is het concept, oftewel het idee waar je mee aan de slag gaat?
  2. Verhaal en content
    Wat is je rode draad?
    Waarover ga je de dialoog aan?
    Welke vragen en/of woorden passen daarbij?
  3. Activatie
    Hoe maak je het initiatief bekend aan je doelgroep?
    Hoe ziet de activatie-campagne eruit?
  1. Vorm van interactie
    Welke ‘tone-of-voice’ ga je gebruiken?
    Hoe creëer je interactie met je doelgroep?

Opbouw
Elk verhaal begint met een begin, heeft een midden en een eind. Dit betekent niet dat deze volgorde altijd aan moet worden gehouden, je kunt ook beginnen om met het einde te beginnen en zo terug te werken naar het begin. Hier zijn geen vaste regels voor. De meeste bekende verhalen, denk hierbij aan de boeken die je leest en de films die je kijkt zij als volgt opgebouwd;

Conclusie
Voor meer verbinding met de klant en/of doelgroep is het helemaal niet gek om je te laten informeren over storytelling. Verhalen vertellen doen we al eeuwen lang en ondanks de constant vernieuwende mediavormen zullen we dat in de toekomst blijven doen.

Bronnen:
Beeckestijn
Apple
Webadi media
Canal+