Op het moment dat wij met YouTube optimalisatie aan de slag gaan dan bestaat dit proces uit drie fases:

Fase 1: Inventarisatie & advies

Om te beginnen inventariseren we de huidige situatie: hoe is het kanaal nu ingericht? (aantal video’s en afspeellijsten), Hoe is de afspeellijst structuur? Wat zijn de meest populaire video’s en keywords? Hoe is de doelgroep opgebouwd? Op basis hiervan maken we een advies voor het opschonen en optimaliseren van het huidige kanaal waarin exact staat aangegeven wat we gaan doen, hoe we dit gaan doen en hoeveel tijd het kost.

Fase 2: Opschonen & optimaliseren

In de tweede fase gaan we eerst met het opschonen aan de slag. De afspeellijst structuur wordt aangepast, video’s worden waar nodig op verborgen gezet, en het belangrijkste: er wordt op niveau van kanaal, afspeellijsten en video’s een optimalisatie (SEO) slag gedaan. Met name de SEO op video-niveau is veel werk.

Onderdelen waar we mee aan de slag gaan zijn o.a. het bepalen van long tail keywords om relevante omschrijvingen te maken (over ons, afspeellijsten), een keyword onderzoek per video (om de juiste titel en omschrijving te maken en tags toe te voegen), het toevoegen van wettelijk verplichte ondertiteling (Closed Captions), een thumbnail strategie, relevante channel art (bv. profiel en header foto), info cards, links naar andere video’s, etcetera.

Fase 3: Beheer Youtube kanaal

Zodra het kanaal opgeschoond en geoptimaliseerd is, is een volgende zeer belangrijke stap om vanaf dat moment alle content die op het kanaal wordt geupload ook direct te optimaliseren. Zo voorkom je dat het optimalisatie-werk voor niets is geweest en wordt alles goed geïndexeerd in zoekmachines. Hoeveel tijd er in de optimalisatie gaat zitten is afhankelijk van het aantal video’s dat er per maand wordt geupload.