Vloggen voor bedrijven en organisaties: de do’s en dont’s

Vloggen is niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Iedereen vlogt tegenwoordig. Kinderen, 50+ers, celebrities, maar ook steeds meer bedrijven en organisaties beginnen met vloggen. Hoog tijd dus om de do’s and don’ts van vloggen eens door te nemen. Of je nu intern of extern besluit te gaan vloggen. Op YouTube, Facebook live of Instagram Stories. Er zijn een aantal do’s and don’ts waar rekening mee gehouden dient te worden.

Een korte geschiedenis

Tegenwoordig kunnen we ons dus geen wereld meer voorstellen zonder vloggers. Toch heeft het wel even geduurd voordat het echt populair was. Om een beeld te geven: In 2006 gaf RTL4 aandacht aan vloggen in een nieuwsuitzending. Op dat moment waren er in Nederland veertien vloggers. In het begin leek vloggen vooral een leuke tienerhobby. Tegenwoordig, met de komst van steeds sneller internet en toenemend gebruik van smartphones, zijn er duizenden professionele vloggers. Velen verdienen er zelfs hun brood mee. Maar niet alleen zogenoemde influencers vloggen, ook het bedrijfsleven maakt er steeds meer gebruik van.

Definitie: Vlog (een afkorting voor video weblog) is de benaming van een dagboek (Engels: log) op internet, waarbij het grootste deel van het dagboek bestaat uit videobeelden. De vlog is een variant op het blog (afkorting voor weblog), waarbij de inhoud voornamelijk tekst is. In dit artikel maken we geen onderscheid tussen vloggers die zichzelf statisch filmen of vloggers die juist een camera overal mee naar toe nemen.

Do’s

Bepaal je doel en doelgroep
Waarom begin je als bedrijf met vloggen? En, wie wil je bereiken? Twee erg belangrijke vragen die van invloed zijn op de vorm en inhoud van een vlog. Ga je voor een YouTube kanaal waarmee de SEO verbeterd of wil je juist een jongere doelgroep enthousiasmeren door snelle social video’s op Instagram Stories? Een andere optie is live vloggen, via Facebook live bijvoorbeeld. Denk hier goed over na. Denk voordat de camera aangaat ook goed na over wat je gaat vertellen en hoe je dit in beeld kunt brengen. Maak bij alles wat je vertelt altijd ook meerdere shots (point of view, losse tussenshots of een selfie met iets waarover je vertelt op de achtergrond). Zorg dat er altijd genoeg losse shots gemaakt worden zodat er in de montage een leuke dynamiek kan worden gecreëerd.
Wees persoonlijk
Misschien wel het meest belangrijke aan vloggen is dat het een persoonlijke inkijk is in iemands leven. Ook al betreft het een zakelijke vlog. Dit wil niet zeggen dat het heel stijf en formeel moet zijn. Zelfs als CEO kun je het persoonlijk maken, daar is John Legere het levende voorbeeld van. Deze uitgesproken CEO van T-Mobile US vlogt iedere zondag live vanuit zijn eigen keuken:

In zijn ‘Slow Cooker Sunday’ maakt hij elke week een ander gerecht en geeft hij antwoord op kijkersvragen. Dit is misschien een tikkeltje overdreven, maar een persoonlijk tintje zorgt ervoor dat het wat menselijker en authentieker overkomt. Zo mag er ook best af en toe een foutje of grapje in een vlog zitten. Als de camera een keer omvalt, je struikelt of niet uit je woorden komt, dan draagt dit alleen maar bij aan het gevoel dat iets ‘echt’ is.

Wees consequent 
Post dagelijks, wekelijks of maandelijks een vlog. Begin met een introductie vlog en zorg voor een duidelijk thema per vlog. Denk tevens na over een thumbnail voor de vlog en zorg voor terugkerende elementen. Dit alles zorgt voor structuur, herkenbaarheid en een hogere betrokkenheid van de kijker. Zorg dat je goed nadenkt over een begin, midden en eind. In de intro vertel je in een paar zinnen waar je bent, wat je gaat doen en wat de kijker in de vlog gaat zien. In het middenstuk neem je de kijker mee langs één of meerdere onderwerpen en geef je wat meer inhoudelijke informatie. Tot slot is het van belang dat je afsluit met een korte samenvatting en een verwijzing naar een volgende vlog of meer informatie.

Don’ts

Vergeet je omgeving niet

Een shot dat je op de fiets of in de auto zit is leuk voor tussendoor, maar niet handig als je tegelijkertijd iets vertelt. Het beeld is dan niet zo stabiel en het geluid waarschijnlijk slecht. Houd altijd rekening met achtergrondgeluid (pratende mensen, wind, muziek, etc.) en zorg ook dat je altijd het licht in je gezicht hebt. Dit zorgt ervoor dat je geen silhouet wordt. Houd ook altijd rekening met andere mensen die je filmt. Vooral wanneer je op openbare plekken gaat vloggen is het belangrijk dat je niemand ongewild filmt.

Kijk niet op het scherm..
… maar in de camera! De meest gemaakte beginnersfout bij vloggers is dat ze naar zichzelf kijken op het scherm. Dit ziet er raar uit voor de kijker, dus zorg dat je altijd recht in de lens van je telefoon of vlogcamera kijkt en praat.
Vergeet de afwerking niet
Of je nu met je mobiele telefoon filmt of met een professionele vlog camera. Vlog opgenomen, nou klaar! Helaas werkt het vaak niet zo. Over het belang van de kwaliteit valt te twisten, maar vooral als je zakelijk volgt is enige standaard wel gepast. Misschien wil je ook wel de huisstijl van een bedrijf verwerken in een intro bijvoorbeeld. Zorg er dus voor dat je voldoende tijd neemt voor de montage en afwerking van een vlog of huur hier een professional voor in.

Trends

Vloggen over je beroep

Leraren, boswachters, psychologen, verplegers. advocaten, politici... In bijna alle beroepsgroepen zijn wel mensen opgestaan om hun vakgebied te vertegenwoordigen via een vlog. Een erg goede manier om potentiële klanten of andere doelgroepen te betrekken bij de bezigheden van een bedrijf of instelling. Een van de eerste succesvolle vloggers op dit gebied is politievlogger Jan-Willem. Zijn YouTube kanaal heeft ruim 170 duizend volgers en hij zorgt voor een grotere betrokkenheid van jongeren naar de politie toe. Zijn vlogs laten alle aspecten van het politieagent zijn zien, van briefings tot achtervolgingen:

Zoals je ziet maakt politievlogger Jan-Willem goed gebruik van thumbnails, kennen zijn vlogs een consistente opbouw en post hij trouw elke zondag om 10:00 een nieuwe vlog.
Recruitment

Niet alleen potentiële klanten of betrokken kijkers, ook potentiële werknemers kunnen door middel van vlogs aangesproken worden. Een goed voorbeeld van een vlog die potentiële nieuwe werknemers en kijkje geeft van een vacature is deze vlog van FonQ medewerkster Daan:

Film de vlogger

Een andere trend is het filmen van de vlogger met een professionele camera. Dit is al een beetje terug te zien in de bovenstaande video van FonQ. Een ander voorbeeld komt van onze hand. In opdracht van ABN AMRO filmden we 2 ‘vloggies’ die verslag deden van de finale van het EHL. Een leuke manier om bijvoorbeeld een evenement te verslaan:

Samenwerkingen met influencers

Veel grote merken die niet vanuit hun eigen organisatie talentvolle vloggers kennen, gaan de samenwerking aan met influencers. Het voordeel hiervan is dat je van tevoren goed kan inschatten welke doelgroep je zult bereiken. Hier een voorbeeld van de ANWB die populaire vlogger Ward Dijkhuis een dagje mee laat lopen:

Wij geven regelmatig presentaties en workshops over o.a. vloggen. Neem voor meer informatie en pratktische tips contact met ons op.

2018-06-18T22:53:45+00:00
Videoproductie voor in- en externe communicatie, sales en marketing. Snel voordelig en goed.