Vessel, hoe werkt het?

Simpel gezegd is het platform een abonnementen service dat gebruikers video’s van hun favoriete content makers brengt, 72 uur voordat ze online gaan op YouTube of op een andere website, voor een minimale vergoeding. Het is een conceptueel liefdeskindje van YouTube en Netflix.

Het is opgericht door de ex-CEO van Hulu, Jason Kilar. De aanleiding was het besef dat ondanks alle beschikbare content, de online video wereld werkt op een klein distributie model, zeker in vergelijking met televisie en film. Op de Vessel site wordt het volgende gezegd: “Het gratis web staat veel makers toe een publiek op te bouwen, maar het is lastig er een stabiele business van te maken.”. Vessel biedt met de kans op een hoger inkomen bij de content makers een betere mogelijkheid tot deze stabiele business.

Hoe ziet deze service eruit voor de consument? Als je favoriete YouTuber normaal gesproken zijn video op vrijdag upload, komt de video nu misschien al op dinsdag online op Vessel, of misschien wel tot een maand eerder. Je betaalt daarvoor 2.99$ per maand, wat minder is dan een Netflix abonnement, om eerder toegang te hebben tot deze video’s.

Maar het gaat bij Vessel niet alleen om de exclusiviteit voor de kijkers. Content makers moeten toegang krijgen om een partner kanaal te zijn, en hoogst waarschijnlijk heeft Vessel bepaalde criteria en toegangseisen. “In tegenstelling tot YouTube, waar iedereen video’s kan posten, is Vessel geen ‘self-serivice’” noemt een artikel van USA Today. “Je moet je aanmelden om je video’s te laten accepteren.” Dit zorgt voor veel gerichtere en kwalitatieve content. Dit gevoel wordt ook duidelijk als je kijkt naar de site zelf. Er moet toegegeven worden dat hij er prachtig uitziet. Het heeft een hele ‘cleane’ look, alles is gemakkelijk te vinden met de hyper-georganiseerde lay-out. Het lijkt erop dat Vessel sowieso al de potentie heeft YouTube in