Een goed verhaal, weten alle marketeers, is cruciaal. Maar, wat is de beste manier om er een te vertellen met Instagram Stories? Vanaf november 2017 zijn er elke dag meer dan 300 miljoen Instagram-accounts actief op Instagram Stories. Met Instagram Stories kunnen mensen dagelijkse momenten bekijken en delen via foto’s en video’s. Tenzij deze opgeslagen worden, verdwijnen ze binnen 24 uur. Dit is vergelijkbaar met het principe van Snaps bij concurrent Snapchat. Marketeers doen ook mee: de helft van alle bedrijven op Instagram over de hele wereld heeft ten minste één verhaal gemaakt gedurende een normale maand.

Om marketeers dit nieuwe platform te helpen begrijpen en beheersen, heeft Facebook IQ studies laten uitvoeren naar Amerikaanse Instagram Stories-advertenties. Dit om te bepalen welke creatieve elementen de aandacht trekken en goede bedrijfsresultaten genereren. Ze hebben aangetoond dat verschillende strategieën van hoog presterende mobiele advertenties, zoals het snel leveren van informatie en het overal weergeven van het merk of product, ook effectief kunnen zijn voor advertenties in Stories.

Creatieve elementen die advertenties in Stories effectief maken

Verhalen van bedrijven zijn leidend. Gemiddeld gaf meer dan één op de drie zelfgerapporteerde dagelijks actieve Instagrammers die ondervraagd werden in Brazilië, Indonesië, UK en de VS, aan dat ze meer geïnteresseerd waren in een merk of product nadat ze het op Instagram Stories hadden gezien. Om meer te leren over welke creatieve elementen advertenties in Stories effectief zijn, gaf Facebook IQ MetrixLab opdracht om te onderzoekn hoe mensen in de VS reageerden op 30 Instagram Stories-advertenties van CPG-merken (Consumer Packaged Goods).

We hebben de advertentie-effectiviteit gemeten op basis van twee factoren: ‘doorbraak’, de kans dat een advertentie wordt opgemerkt, bekeken en teruggehaald. En, ‘reactie’, de kans dat een advertentie een reactie en merkactie genereert. De onderzoeken leverden vijf belangrijke inzichten op, die allemaal optellen tot één grotere observatie: verschillende elementen die een mobiele feedadvertentie effectief kunnen maken, kunnen ook een Instagram Stories-advertentie maken.

Vijf inzichten over Instagram Stories-advertenties

Om marketeers te helpen meer overtuigende Instagram Stories-advertenties te maken, heeft Facebook IQ MetrixLab opdracht gegeven om onderzoeken uit te voeren naar 30 Amerikaanse Instagram Stories-advertenties van CPG-merken. Dit is wat we hebben geleerd:

  1. Relevantie is belangrijk
    Gemiddeld presteren de best presterende Instagram Stories-advertenties in Stories beter op relevantie dan de slecht presterende advertenties. Ze grepen daarnaast de aandacht, waren gemakkelijk te begrijpen en passen bij het geadverteerde merk.
  2. Hou het kort
    Gemiddeld waren de best presterende advertenties in Stories korter en was er eerder sprake van branding dan in slecht presterende advertenties in Stories.
  3.  Een vlot tempo loont 
    Bij advertenties in Stories met meerdere scènes, waren scènes van best presterende advertenties, gemiddeld korter dan die van slecht presterende advertenties.
  4.  Productdemo’s verbeteren resultaten
    In slechts de helft van de Instagram Stories-advertenties die zijn getest, werd het product dat in gebruik was getoond. De advertenties die dat wel deden, presteerden beter op belangrijke statistieken.
  5. Om effectief te zijn, moeten advertenties voor mobiel zijn geoptimaliseerd
    Bijna de helft van de advertenties die zijn getest, werden speciaal gebouwd voor Instagram Stories. Slechts weinigen presteerden in de top van alle onderzochte Instagram Stories-advertenties. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het langer duurde om de belangrijkste boodschap te onthullen en langere scènes bevatte.

Wat dit betekent voor marketeers

Creëer en experimenteer
Naarmate meer adverteerders Instagram Stories gebruiken, krijgt men een nóg beter beeld van wat voor creatieve praktijken goed werken. In de tussentijd is het belangrijk om te  blijven experimenteren met video-inhoud en de reeks creatieve hulpmiddelen die Stories bieden, zoals filters, stickers en emoji’s. Een Nederlands merk dat Stories tot nu toe goed en origineel weet in te zetten is Albert Heijn. Om de jongere doelgroep, die niet geïnteresseerd is in Bonus-foldertjes, toch bij deze aanbiedingen te betrekken, creëerden ze, in samenwerking met Social Inc een reeks korte, grappige Stories:

Optimaliseren voor mobiel
Het maken van maatwerkcontent is niet nodig voor succes, maar optimaliseren voor mobiel is dat wel. Denk aan mobielvriendelijke formaten zoals vierkant en verticaal, maar ook de lengte en mindset van content moet aangepast worden.

Bronnen: Instagram, Facebook IQ, Social Inc.