Dacht jij dat gifjes iets van de vorige eeuw waren? Think again!

De plaatjes zijn al jaren bezig met een opmars – en zijn in 2019 niet meer weg te denken uit menig social mediastrategie. De entertainmentwaarde is hoog en ook bedrijven hebben de marktwaarde herkend. Maar hoe komt dit en wat is nu precies de kracht van GIF? En waarom zou je gifjes inzetten in de marketing van jouw bedrijf?

Wat is GIF?

Een gif – Graphic Interchange Format – is een video of een serie plaatjes, zonder geluid, die zichzelf oneindig herhaalt. GIF is bedacht in 1987 door Steve Wilhite, lang geleden dus. Klopt helemaal, GIF is totaal geen nieuw fenomeen. Het is ouder dan het internet en zelfs ouder dan de mensen die nu van het internet gebruik maken. Toch zijn de bewegende plaatjes pas de laatste jaren weer echt populair geworden.

In de jaren ’90 waren dit ‘ Under Construction’-plaatjes en irritante knipperende teksten, nowadays zijn het grappige scenes uit bekende films, series en de muziekwereld. Sommige zijn zelfs wereldberoemd geworden. Zoals Michael Jackson die popcorn eet.

              

Ontstaan van GIF – even een geschiedenisles

Eind jaren negentig was het een enorme uitdaging om websites visueel aantrekkelijk te maken. De grafische mogelijkheden waren behoorlijk beperkt. Met gifjes kwam er echter de mogelijkheid pixels te animeren. Het was in eerste instantie bedoeld als tussenoplossing, totdat men video op het web kon implementeren. Toen YouTube een grote jongen werd, zwichtte iedereen onmiddelijk voor de mogelijkheden van video.

GIF verdween langzaam naar de achtergrond en de laatste doodsteek kwam van Flash, wat een nieuwe, ideale techniek bleek te zijn voor mooie animaties. GIF was officieel op zijn retour, hoogstens op forums en gastenboeken zag je de plaatjes nog als avatar voorbij komen. Maar nadat de algemene ondersteuning van Flash door Apple in de ban werd gedaan, kwamen de mogelijkheden van GIF weer langzaam boven drijven.

Tijdlijn

In 2012 bleek GIF bezig aan een geruisloze comeback. In datzelfde jaar werd GIF als het woord van het jaar uitgeroepen door Oxford Dictionaries. Verschillende bedrijven herintroduceerde GIF en kwamen allemaal met een andere benaming.

2013 – Nokia met Cinemagraph
2014 – HTC met Zoe
2015 – Apple met Live-Photo
2015 – Instagram met Boomerang

Al snel erkende Facebook eind 2015 ook eindelijk de trend en werd het mogelijk om gifjes te versturen in de Messenger applicatie. Sindsdien is de populariteit van gifjes ongekend en zijn ze niet meer weg te denken van het social media.

Waarom werkt GIF?

Dat zit met name in de kracht van herhaling. Deze kracht geldt namelijk niet alleen voor het leren van overhoringen voor schoolgaande kinderen, maar óók voor visuele boodschappen. In één oogopslag kun je een stilstaand beeld extra beleving geven. Beelden zijn vaak sneller dan woorden, dit kennen we van video.

Het voordeel van gif tegenover video is de compactheid en dus de eindeloze loop zónder afspeelknop. Als het ware wordt een gifje tussen een lange tekst ‘opgedrongen’ aan de lezer. Maar het belangrijkste resultaat is waarschijnlijk nog wel dat ze op social media voor meer betrokkenheid zorgen met je doelgroep; gifjes blijken 2x zoveel engagement op te leveren als statisch beeld. En wie wil dat nu niet!?

Netflix geeft het goede voorbeeld!

        

Ook voor het vertellen van een verhaal kan een gifje heel geschikt zijn – wellicht wel de korste versie van storytelling. Zo laat deze vier-in-een-video voor Honeywell zien hoe je buren je kunnen helpen bij een melding over een lekkende wasmachine – mits zij een sleutel van jouw huis hebben natuurlijk…

Voordelen 

  • Beter dan foto’s maar goedkoper dan video
  • De kracht van herhaling
  • In een oogopslag een boodschap duidelijk maken
  • Goede call-to-action
  • GIFjes zijn mobile-friendly

Hebben gifjes ook nadelen?

Elk voordeel heeft z’n nadeel. Zoals altijd het belangrijkst blijft in marketing – ken je doelgroep. Gifjes vallen vooral goed onder een relatief jonge doelgroep. Zet geinige gifjes dus zeker niet in wanneer je bijvoorbeeld een post hebt over een juridische kwestie met een al even serieuze doelgroep.
En sla vooral niet door – want zoals je misschien al merkt – kan een teveel aan gifjes juist ook weer afleiden van de tekst.

Zou je meer willen weten oven gifjes en het inzetten ervan neem dan contact met ons op.