Tot op de dag van vandaag noemde ik mezelf vol trots contentmarketeer. Als blogger afgestudeerd in Communicatie met enorme online ambities was dit mijn ‘droomfunctie’. Tot de presentatie van Else Kramer tijdens Social Media Week in Rotterdam mij wakker schudde.

Contentmarketing is niet meer, we moeten overstappen en dat moet snel. Overstappen op visual contentmarketing welteverstaan.

You can no longer rely on contentmarketing. You need to become a visual contentmarketeer. This means you need more visual assets.” – Else Kramer

Voorheen lezen, nu vooral kijken

Als je LinkedIn, Facebook en Twitter van nu vergelijkt met de tijdlijnen in het begin, zie je de visuele evolutie in full effect. Van volledig text-based platformen naar compleet visueel ingestelde platformen. Mede door de opkomst en populariteit van andere sociale kanalen zoals Instagram, Pinterest en Periscope, is visuele content belangrijk geworden voor alle social media. Tijdlijnen van tegenwoordig staan vol met memes, gekke filmpjes en persoonlijke pagina’s werden in de loop der jaren persoonlijker door eigen achtergronden, indelingen en meer visuals.

Drie redenen zijn verantwoordelijk voor de groeiende vraag naar en het aanbod van visuals online:

  1. Easy production: iedereen kan (mooie) visuals produceren. Snel en goed met een smartphone, apps en wifi camera’s.
  2. Instant distribution: via dezelfde smartphones kan iedereen de content online direct met de rest van de wereld delen.
  3. Massive impact: het bereik van deze content online is samen enorm

Waarom visuals werken

Een mens onthoudt slechts 10 procent van wat ze horen, ongeveer 20 procent van wat ze lezen en maar liefst 80 procent van wat ze zien. Daarnaast is 65 procent van ons visueel ingesteld.

Bron: TheNextWeb.com

Plaatjes vs. plaatjes

Dat plaatjes belangrijk zijn om een blog, post of verhaal interessant te maken is niets nieuws, dat ‘plaatjes’ belangrijker zijn wel. Het is duidelijk: I need to become a visual content marketeer en het liefst vandaag nog.

Else Kramer, expert op het gebied van (smartphone) photography, visual marketing, visual storytelling en crowdsourcing, legde in haar presentatie uit dat we niet bang moeten zijn dat dit een hels karwei wordt en hoe een visual contentmarketeer effectief te werk gaat. Om van gewone contentmarketeer naar visual contentmarketeer te gaan moet je rekening houden met de volgende aspecten:

Altijd strategisch

Strategisch gezien moet er niet veel veranderen en moeilijk is het ook niet, belangrijk is om de focus te (ver)leggen op visuals. De achterliggende gedachte moet dan ook altijd bij de strategie liggen, waar wil je naar toe met het merk? Brand awareness vraagt logischerwijs om een andere aanpak dan met visuals inspelen op het promoten van productlanceringen of de visuele contentmarketing van een event. Is je doel meer social volgers of engagement te creëren, hou hier dan rekening mee in je strategie.

Reputatie en branding

Iedereen kan invloed hebben op jouw branding. Denk er goed over na hoe dit invloed kan hebben op jouw merk. Een filter kan een mooie foto helemaal transformeren en de ‘look & feel’ daarvan laten verdwijnen. Dat moet je als visual contentmarketeer in je achterhoofd te houden.

Delen als je doelgroep

Voordat je zinloos visual geweld gaat gebruiken is het belangrijk om te zien wat jouw doelgroep doet. Hoe gedragen zij zich online en waar? Belangrijker nog: wat creëert, deelt en liket jouw doelgroep? Speel daar op in.

Kies, bepaal en focus

Er zijn heel veel sociale kanalen beschikbaar om content te delen, maar er zijn maar weinig experts die het allemaal kunnen. Elk sociaal kanaal vraagt om een andere methode, expert én taal. Kies één of twee platformen en focus je daarop.

Content kiezen

Let op met waar de afbeeldingen vandaan komen. Let op regels en rechten. Produceer zoveel mogelijk zelf, zodat unieke content ook echt uniek en legaal is.

Customer engagement

Visual contentmarketing wordt nog gemakkelijker door fans en customer engagement. Maak gebruik van wat jouw doelgroep online deelt.

coolblue-fans

Employee engagement

CoolBlue is op het gebied van social media en customer service een vooraanstaande organisatie. In hun marketing maken ze veelvuldig gebruik van hun eigen werknemers. Niet alleen achter de schermen, maar ook in hun campagnes, en waarom niet? Ook jouw werknemers zijn in het bezit van een smartphone en kunnen snel en overal content verzamelen. Sterker nog, met een beetje training weten ze precies waar ze op moeten letten en heb je zo een leger van content-verzamelaars om je heen verzameld.

Customer input

Naast het ‘engagen’ van je klanten, is het inzetten van je klanten ook een goed idee. Else Kramer gaf ‘cup art’ van Starbucks als voorbeeld voor dit onderdeel. De doelgroep werd letterlijk gevraagd een nieuwe beker te ontwerpen, waar massaal op werd gereageerd en wat dus tot een enorme lading aan content én conversatie leidde.

Starbucks cup art

Tips, trucs en kansen voor een visual contentmarketeer

Het bepalen, sturen, creëren en verzamelen van visuals is stap één. Stap twee is het managen van deze content. Het verschil tussen een visual contentmarketeer en een contentmarketeer is het (managen van het) archief. Voor zover ik weet, is tijd nog steeds geld en hebben we daar nooit genoeg van. Belangrijk dus dat alles wat je verzamelt snel en gemakkelijk terug te vinden is. Else Kramer noemt het contentadministratie.

“Je hebt minstens één persoon, maar het liefst meerdere personen nodig die zich inzet om content te verzamelen, creëren en te archiveren.

Tag, omschrijf en gebruik zoekwoorden voor elk stukje content dat je opslaat

Denk hierbij aan thema’s, collecties of zelfs jaargetijden. Zodat je, als je inspiratieloos bent, heel gemakkelijk op deze zoekwoorden visuele content kunt vinden. Gooi nooit iets weg en recyclen is geen misdaad.

‘Make it a habit’

Maak van het verzamelen van content een gewoonte. Train je collega’s, werknemers en misschien je ambassadeurs erin om automatisch en op tijd te fotograferen en filmen, en train ze om deze kansen te herkennen. Een mailadres waar deze content naar gestuurd kan worden lijkt me een goed begin en een basis ‘how to’ visual contentworkshop voor jezelf en je collega’s maakt de overstap naar visuele content nog realistischer.

Het grootste verschil tussen mijn functie als contentmarketeer en hoe ik me moet gedragen als visual contentmarketeer zit hem dus niet per se in de visuals maar vooral in de focus en mijn manier van omgaan met visuals.

You can do it, if you’re smart about it.”

Content is misschien niet meer king, visual content is dat wel.

Bron: Frankwatching